Przejdź do głównej części

Ubezpieczenie

Zabawa dla młodszych

Proponujemy Ci zabawę w pytania i odpowiedzi. Zadamy Ci kilka pytań, na które wcześniej odpowiadali uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 im. W. Broniewskiego w Ciechanowie (uczniowie 4 klasy w wieku 10-11 lat; pytania zadawali Monika Łebkowska i Tadeusz Szumlicz; imiona uczniów zostały zmienione). Spróbuj sam odpowiedzieć na zadane pytania. Potem będziesz mógł zajrzeć do odpowiedzi jakich udzielali nam uczniowie odwiedzonej przez nas szkoły. Przeczytaj też nasze wyjaśnienia do każdego zadanego pytania, które zamieszczamy w ramce. Zabaw się z nami i sprawdź swoją wiedzę ☺

Odpowiedzi koleżanek i kolegów:

  • Nie (wszystkie dzieci)
  • Nie jesteśmy w stanie przewidzieć żywiołów (Filip)
  • Życie to jest taka historia, gdzie nie my piszemy scenariusz i życie jest pełne niespodzianek (Wiktoria)
  • Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czy ktoś nie zrobi nam coś złego (Ala)

Wyjaśnienie:

Trzeba się zgodzić, że przewidzenie wszystkiego, co mogłoby nas spotkać jest niemożliwe. Możemy jednak wymieniać zagrożenia i zastanawiać się nad tymi, które nas dotyczą lub mogą dotyczyć. Wtedy już jesteśmy blisko określenia ryzyk, na które jesteśmy narażeni, a także myślenia o tym, jak zabezpieczyć się przed ich skutkami zaistnienia. Możesz też przyjąć rodzinny punkt widzenia spróbować ustalić, jakie ryzyka dotyczą Twojego najbliższego otoczenia. Świadomość ryzyk ułatwia z nimi postępowanie.

Odpowiedzi koleżanek i kolegów:

  • W jakimś dniu może się zdarzyć coś, czego w ogóle nie braliśmy pod uwagę, że takie coś kiedykolwiek nam się przydarzy (Wiktoria)
  • Rozumiem to jako przeznaczenie (Agnieszka)
  • Nie jesteśmy przygotowani na coś, ale to akurat miało się stać (Agnieszka)
  • Czasami dzieją się rzeczy, które są nieobliczalne dla człowieka, paranormalne (Ala)
  • Zdarzenie losowe nie musi być wydarzeniem złym, może być to wydarzenie dobre, na przykład, wygramy w lotto, spotkamy swoją miłość (Wiktoria)

Wyjaśnienie:

Zdarzenie losowe to niezależne od naszej woli zdarzenie przyszłe i niepewne, którego wystąpienie spowoduje coś ocenianego przez nas negatywnie. Taki jest wydźwięk odpowiedzi udzielanych przez uczniów. Należy zauważyć, że właśnie takie skutki zdarzeń losowych mogą być obejmowane ochroną ubezpieczeniową.

Odpowiedzi koleżanek i kolegów:

  • Jeżeli w szkole jesteśmy ubezpieczeni i na przykład złamiemy rękę na terenie szkoły, lub jesteśmy pod opieką nauczyciela, to dostaniemy pieniądze na to leczenie, ta wypłata z ubezpieczenia to odszkodowanie (Ala)
  • Ubezpieczenie to jest taka ochrona majątkowa, na przykład, jak ktoś ucierpi w wypadku, to z tego ubezpieczenia dostanie pieniądze (Agnieszka)
  • Ubezpieczenie to taka rzecz, przez którą można, na przykład, gdy dom zaleje, dostać pieniądze i można go odbudować (Filip)
  • W ubezpieczeniu na życie, jak się jest starszym, to trzeba więcej płacić i to jest nie fajne (Filip)
  • Ubezpieczenie to jest takie zabezpieczenie finansowe, że jak coś się nam stanie, to dostaniemy odszkodowanie (Ewa)
  • To jest taka rzecz, gdzie przez połowę życia wpłacamy jakąś kwotę i któregoś dnia, gdyby nam się coś stało, dostajemy jakąś kwotę, odszkodowanie (Maciej)
  • Jeżeli mamy samochód ubezpieczony, to kiedy on nam się zepsuje i mamy jeszcze umowę ubezpieczenia, to wtedy dostajemy nowy samochód lub żeby go naprawić (Ala)
  • Z telefonem też tak jest, że jak się go kupuje, to można go ubezpieczyć i można sobie wybrać ubezpieczyciela (Ala)
  • Ubezpieczyciel to jest taka firma specjalna, która zajmuje się ubezpieczeniami i pracują tam ludzie, do których możemy pójść i zapłacić im pieniądze (Ala)
  • Ubezpieczenie rozumiem w ten sposób, że jak coś się stanie i byliśmy pod czyjąś opieką, na przykład nauczyciela, to jest to jego odpowiedzialność, może ponieść za to konsekwencje (Wiktoria)

Wyjaśnienie:

Ubezpieczenie jest to – jak powiedział jeden z uczniów – forma zabezpieczenia finansowego przed niekorzystnymi skutkami zaistnienia zdarzeń losowych. Oczywiście są to niezależne od naszej woli zdarzenie przyszłe i niepewne, którego wystąpienie spowoduje coś ocenianego przez nas negatywnie. Taki jest wydźwięk odpowiedzi udzielanych przez uczniów. Należy zauważyć, że właśnie takie skutki zdarzeń losowych mogą być obejmowane ochroną ubezpieczeniową, zapewnianą nam przez ubezpieczyciela.

Odpowiedzi koleżanek i kolegów:

  • Ubezpieczenie w szkole (Ala)
  • Ubezpieczenie samochodu (Agnieszka)
  • Ubezpieczenie na dom (Wiktoria)
  • Ubezpieczenie na życie (Filip)
  • Ubezpieczenie na zwierzę (Karolina)
  • Ubezpieczenie chomika się nie opłaca (Maciej)
  • Trzeba mieć dobrego ubezpieczyciela i jeżeli on mówi, że gdy coś ci się stanie to da ci taką kwotę, a potem powie że nie ma tych pieniędzy, musi być solidny ubezpieczyciel (Agnieszka)

Wyjaśnienie:

Rzeczywiście korzystamy z różnych rodzajów ubezpieczeń. Są to zarówno ubezpieczenia osobowe, jak i majątkowe, w zależności od tego, jakie obejmują ryzyka. Ciekawa jest uwaga o solidności ubezpieczyciela, bo to dostrzeżenie przez uczniów tak ważnej zasady realności ochrony ubezpieczeniowej.

Odpowiedzi koleżanek i kolegów:

  • W telewizji słyszymy o ubezpieczeniach (Agnieszka)
  • Z innych źródeł słyszeliśmy (Ala)
  • Rodzice nie rozmawiają ze mną o ubezpieczeniach, ale często słyszę jak między sobą rozmawiają (Wiktoria)
  • W szkole w klasach 1-3 są takie tablice i tam jest napisane, jaka jest składka na ubezpieczenie (Wiktoria)
  • Rodzice powiedzieli mi, co to jest ubezpieczenie (Ala)
  • Rodzice pytają mnie, czy już wpłaciłam ubezpieczenie w szkole (Ewa)
  • Czasami się coś usłyszy o ubezpieczeniu i wtedy pytam rodziców i mama mi powiedziała, co to jest (Ala)
    W tym miejscu ze strony uczniów (Wiktoria) pada pytanie:
  • Czy ubezpieczenie można odróżnić od zabezpieczenia, porównać do zabezpieczenia?

Wyjaśnienie:

Bardzo ciekawe wypowiedzi świadczące o tym, że o ubezpieczeniach się rozmawia, a wiedzę o nich zdobywa się z bardzo różnych źródeł.

Odpowiedzi koleżanek i kolegów:

  • Tak, bardzo (wszystkie dzieci)

Wyjaśnienie:

Odpowiedź jest jednoznaczna.

Odpowiedzi koleżanek i kolegów:

  • Tak (wszystkie dzieci)
  • Dlatego, że w dorosłym życiu mogą one się nam bardzo przydać, ale w szkole nie uczono nas o tym, nie mieliśmy skąd wiedzieć o tym, na czym to polega, kto nam to daje, ile trzeba wpłacić, zna się to pojęcie ubezpieczenia, ale żeby tak rozszerzyć tę wiedzę, to też fajnie by było (Agnieszka)
  • Niektórzy nie wiedzą, co to jest ubezpieczenie, tak żeby to wyjaśnić (Maciej)
  • Moim zdaniem powinni nauczyciele uczyć o ubezpieczeniach w szkole, żeby uczniowie mieli świadomość, że kiedy w przyszłości coś się stanie, to zawsze jest ubezpieczenie, żeby wiedzieć, kto się tym zajmuje, do kogo można pójść, kiedy potrzebujemy takiej pomocy, ubezpieczenia (Ala)
  • Według mnie jest takie coś potrzebne, bo wiele osób w naszym wieku, albo starsze, nie mają o tym pojęcia, bo w większości domów nie rozmawia się na te tematy (Wiktoria)
  • Powinniśmy się uczyć żeby wiedzieć jak się tym ubezpieczeniem posługiwać, żeby wiedzieć na co się wpłaca, bo to się w dorosłym życiu może bardzo przydać (Ewa)

Wyjaśnienie:

Wypowiedzi są jednoznaczne. Wiedza i umiejętności dotyczące ubezpieczeń są potrzebne. Jest jednak pytanie, kto powinien uczestniczyć w kształceniu i kiedy je rozpoczynać.